10 tips voor meer blog inspiratie

Wij zien het regelmatig dat onze klanten moeite hebben om onderwerpen en inspiratie te vinden voor hun blog. Dat is op zich vreemd want de meesten hebben dagelijks met klanten te maken. Ze weten waar hun klanten om vragen en ook waarvoor ze komen. Het is dan ook wat vreemd dat het met kiezen van de onderwerpen niet zo wil vlotten. Ik heb hier een 10 tal tips om dit probleem wat kleiner te maken. Doe er u voordeel mee.

Moleskine[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]1[/dropcap]

Houd een “blog” boekje bij. Ooit kreeg ik van een consultant een Moleskine. Deze was bedoeld om aantekeningen bij te houden van zaken die ik persé moest onthouden. Dit boekje doet nu dienst als “blog” boekje. Soms schrijf ik gewoon trefwoorden op. Maar het kan ook een concept zijn voor een artikel. Snippets van inspiratie. Zorg dat je dit boekje altijd bij de hand hebt.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]2[/dropcap]

Luister naar je klanten. Waarover spreken zij vaak? Wat is je meest verkochte dienst of product? Hier heeft de klant dus belangstelling. Diep dit uit middels mooie artikelen die nog meer achtergrond informatie of ervaringen met het product delen. Maar let op: maak van je artikel geen commercial.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]3[/dropcap]

Schoenmaker blijf bij leest. Schrijf zo dicht mogelijk bij je eigen expertise. Ga geen onderwerpen zoeken die ook wel interessant kunnen zijn. Schrijf wat het publiek wil, zij moeten het immers leuk vinden. Word geen niche schrijver!

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]4[/dropcap]

Betreed geen platgetreden paden. Schrijf uw artikel zo dat het iets nieuws heeft, of op z’n minst kietelt of de lezer aanzet tot een reactie. Zorg voor diepte en leg er zoveel mogelijk van jezelf in. Maar pas wel op voor een opgeheven vingertje. Mensen lezen niet graag wat ze verkeerd doen, wel over hoe het anders kan.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]5[/dropcap]

Ga op onderzoek uit. Ga gewoon eens een uurtje googlen op trefwoorden die dicht bij jouw eigen expertise liggen. Probeer uit te vinden wat hot is. In dit geval is “hot” dus wat men tegenwoordig “trending” noemt. Waar wordt door de menigte over gesproken? Sluit hier bij aan in het vinden van onderwerpen.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]6[/dropcap]

Raak niet gefrustreerd. Blijf geduldig. U heeft een mooi stuk heeft geschreven over een onderwerp wat u zeer aan het hart gaat. Maar de  statistieken laten zien dat er niet veel belangstelling voor bestaat. Trek hieruit niet de verkeerde conclusies. Het is nog steeds een goed stuk, wordt niet boos, omdat de menigte blijkbaar niet beter wil. Blijf schrijven, kies uw onderwerpen zorgvuldiger en stop uw agressie niet in uw nieuwe artikelen. Het is niet de schuld van uw publiek. Vraag ook advies aan uw vrienden wat zij van u goede stuk vinden. Print het uit, zeg er niet bij dat het van uzelf is. Probeer uit te vinden waar het mis gegaan is. Leer hiervan voor de toekomst.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]7[/dropcap]

Reageer ook op de blog van een ander en schrijf hierover op uw eigen blog. Kopieer het stuk van de ander niet, maar verwijs er naar middels citaten. Vul dit aan met uw (andere) zienswijze. Vergeet niet om ook een link te aan te leggen naar dat andere artikel. Maar compenseer uw gebrek aan inspiratie niet door alleen maar artikelen te publiceren die gaan over werk van anderen.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]8[/dropcap]

Schrijf recensies. U kunt ook schrijven over nieuwe of bestaande producten op de markt. Neem dan wel producten die binnen het interessegebied liggen van uw klant en aansluiten bij uw eigen assortiment. Wees kritisch en probeer de klant iets te leren. Mensen horen graag de mening van een ervaringsdeskundige.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]9[/dropcap]

Werk gelijktijdig aan meerdere artikelen. Soms wil het niet zo vlotten om dat ene artikel tot een goed eind te brengen. Neem dan de tijd. Werk ondertussen aan andere artikelen. Gebruik het “blog” boekje om inspiratie die onderweg spontaan opborrelt, te noteren. Inspiratie ontstaat vooral wanneer u niet achter uw laptop zit.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#444″]10[/dropcap]

Schrijf wanneer u zin heeft. Ga niet geforceerd achter uw laptop zitten om “even” een artikel te typen. Dit werkt in de praktijk averechts. De beste artikelen ontstaan in een ontspannen sfeer en niet zelden door gewoon over een onderwerp in gesprek te zijn met vrienden.

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.