11 redenen waarom uw SEO niet werkt

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zoveel betekent als het beter gevonden kunnen worden in zoekmachines op internet. Voor veel aanbieders is dit het buzzword om klanten binnen te halen. Gouden bergen worden er beloofd, maar in de praktijk komt er niet veel van terecht. Dit ligt meestal aan het feit dat uzelf de kneepjes niet goed weet toe te passen. Dit artikel laat zien waar het meestal fout gaat. Voorkom teleurstelling en doe het vanaf nu beter.

SEO werkt niet

SEO werkt wel als de afwerking klopt

Veel mensen steken er veel tijd in om mooie bijdragen te schrijven voor hun blog. Het zou jammer zijn als deze bijdragen in de grote massa ongelezen zouden blijven. Wat echter nogal eens wordt vergeten is dat de afwerking van een artikel minstens zo belangrijk is als het schrijven ervan. Ik zou een ieder daarom ook willen aanraden om aandacht te besteden aan een goede afwerking. Op deze website staan een aantal artikelen die u zeker moet lezen, om deze afwerking te verbeteren.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]1[/dropcap] Uw website is onzichtbaar voor zoekmachines.

Zorg dat u zichtbaar bent. Dat houdt in dat uw website configuratie niet dusdanig is dat alle zogenaamde zoek bots niet bij uw content kunnen geraken. Deze reden kan ook een diepere achtergrond hebben (htaccess). Verder is het belangrijk om uw website aan te melden bij zoekmachines.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]2[/dropcap] U heeft geen SEO voorziening geïnstalleerd.

Er bestaan vele goede plugins voor WordPress en ook andere CMS systemen zoals Joomla en Typo3 die u helpen bij een goede afwerking van uw artikel. Deze plugins nemen u bij de hand om u inzicht te geven wat de kwaliteit is van u artikel en of uw artikel een betere kans maakt gevonden te  worden op de door u gewenste sleutelwoorden. Voor WordPress is het aan te bevelen om de SEO plugin van Yoast (Joost de Valk) te installeren. Tevens zal deze plugin ook zoekmachines informeren over uw artikelen.

Lees ook mijn artikel over de afwerking van blog artikelen met Windows Live Writer, ook al gebruikt u deze gratis Microsoft blog software niet.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]3[/dropcap]U heeft een website welke niet is geoptimaliseerd voor SEO.

Een goed gebouwde website is heel belangrijk voor een betere SEO. Of u nu een statische website heeft of een op een CMS gebaseerde website, is het belangrijk dat de code goed is geschreven, de pagina’s snel laden en dat de te tonen inhoud voor zoekmachines ook gelezen kan worden. Een zoekmachine voert bijvoorbeeld geen JavaScript uit, wat zou betekenen dat veel inhoud verloren kan gaan, als deze alleen via JavaScript (Ajax) geladen zou worden.

Er bestaan veel goede templates die u voor weinig geld of zelfs helemaal gratis kunt aanschaffen. Deze zijn goed aan te passen naar uw smaak. Maar prevaleer effectiviteit boven schoonheid.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]4[/dropcap]Slechte URL’s.

Mooie URL’s (permalinks) hebben invloed binnen uw SEO. Zorg dat deze op z’n minst een sleutelwoord bevatten. Vermijdt cryptische URL’s, met daarin niet leesbare leestekens. Maak de permalinks binnen URL’s niet te lang. Voorbeeld van een mooie URL:

lack-of-structure

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]5[/dropcap]De structuur van uw artikel is slecht opgebouwd.

Niet zelden worden lange lappen tekst geschreven, waar letterlijk kop nog staart aan zit. Het is belangrijk dat u gebruik maakt van koppen (headers: h1, h2, h3) om de paragrafen in uw stuk te scheiden. Deze koppen moeten ook als het even gaat sleutelwoorden bevatten. Vermijd cryptische of nietszeggende koppen. Zorg dat u termen altijd juist schrijft en vermijd afkortingen (elpee versus LP, Hewlett Packard versus HP). Herhaal uw sleutelwoorden regelmatig binnen uw content.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]6[/dropcap]Uw website heeft geen relevantie.

Relevantie is voor een zoekmachine belangrijk. In de praktijkt komt dit er op neer dat u er voor moet zorgen dat uw website een relevantie op internet heeft. U moet er dus voor zorgen dat uw artikelen of inhoud ook op andere websites, blogs of sociale media wordt aangehaald. Tevens moet ook u er voor zorgen dat u de verwijzingen naar externe bronnen ook via hyperlinks beschikbaar maakt op uw pagina’s. Externe links bouwen relevantie op.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]7[/dropcap]Uw website is niet sociaal.

Sociale media, als Facebook en Twitter zijn prima middelen om uw inhoud met de buitenwereld te communiceren. Het is daarom zinvol, dat u zich niet deze ontwikkelingen verzet. Lees het artikel op deze website: Hoe sociaal bent u zelf in uw eigen netwerk.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]8[/dropcap]Uw afbeeldingen zijn mooi, maar onzichtbaar.

Ook afbeeldingen hebben zogenaamde meta teksten als titel en alternatieve tekst. Deze worden ook geïndexeerd. Daarom is het jammer als u hier geen aandacht aan besteedt. Zorg voor verklarende tekst die bijdraagt aan het thema van het artikel. Vergeet niet om ook hier de sleutelwoorden niet te verwaarlozen. Let op, plaatjes zijn soms niet gratis te gebruiken. Lees hier voor artikel: Mooie afbeeldingen voor uw website.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]9[/dropcap]Uw website heeft arme content.

Ook hier geldt dat relevantie tevens te maken heeft met het regelmatig aanvullen van uw inhoud. Een statische website is misschien informatief maar voor een zoekmachine niet erg dynamisch. Zorg voor dynamiek in uw inhoud. Schrijf regelmatig iets nieuws, zodat zoekmachines u regelmatig blijven bezoeken.

Waarom u SEO niet werkt[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]10[/dropcap]U gebruikt geen website statistieken of webmaster tools.

Google biedt middels haar Webmaster en Analytics tools, gratis hulpmiddelen om inzicht te krijgen in het bezoekgedrag op uw website. Tevens heeft u goed inzicht of artikelen werkelijk zo goed worden bezocht als u had gehoopt. Daarnaast ziet u goed in hoeverre u uw doelgroep bereikt. Bekijk regelmatig uw statistieken en probeer hiermee uw nieuwe inhoud dichter bij uw doel te schrijven. Ook Microsoft biedt webmaster tools, welke sterk zijn gerelateerd aan de Bing zoekmachine.

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#555555″]11[/dropcap]Slechte sleutelwoorden strategie.

Goede sleutelwoorden zijn belangrijk. Het is daarom belangrijk om vooral bij uzelf na te gaan hoe u zelf uw artikel zou kunnen vinden in een zoekmachine. Het heeft geen zin om sleutelwoorden te gebruiken die weliswaar gaan over de inhoud van uw artikel, maar niet snel door een internet bezoeker zouden worden ingetypt in een zoekmachine. Ook algemene sleutelwoorden (appel, peer, auto, meisje) hebben weinig zin.

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *