De juiste prijs bestaat niet

Er wordt op in blogs en discussies op internet veel geschreven over de prijzen van websites en applicaties. Terwijl een nieuwe generatie iPad en Android programmeurs slapende rijk lijken te worden met die ene toepassing die duizenden malen wordt gedownload voor een prikkie, wordt er gesteggeld over wat een web designer of ontwikkelaar mag kosten.

Appels met peren vergelijken

De juiste prijs voor uw website, appels en peren vergelijkenDe tijd ligt nog niet ver achter ons dat de mogelijkheden die de internet browsers boden in het weergeven van content nog beduidend beperkter was. Om een echt goede website te hebben, waar het meestal draaide om het zelf kunnen onderhouden van content, moest men diep in de buidel tasten. Het waren gouden tijden voor die bedrijfjes die destijds veel bedrijven hebben voorzien van mooie, maar dure oplossingen. Een website van beetje statuur kon gemakkelijk 20000 gulden gaan kosten. Hedentendage lijkt een web designer of programmeur te moeten knokken voor zijn integriteit. Het produkt wat hij levert is zo laagdrempelig geworden, dat het voor een ieder bereikbaar geworden is om zelf de uitvoering ter hand te nemen. Niet zelden wordt daarbij over het hoofd gezien dat ook de eigen inzet geld kost en dat de afwerking nogal eens tegenvalt. Ik ga hier niet de discussie opnieuw aan om uit te leggen wat een web specialist mag verdienen. Ook ga ik niets zeggen over uurtarieven. Maar we betalen tegenwoordig met minder morren de schilder of timmerman een gelijk uurtarief als dat we voor een ingehuurde web designer kwijt willen. Daarbij ook nog de vaststelling dat de schilder of timmerman geen concurrentie heeft uit lage lonen landen als vooral India. De virtuele economische arm brengt de Nederlandse web specialisten in zwaar weer. Voor een advertentie in de geschreven media in een beetje aansprekende uitgave moet fors worden neergeteld. Bedragen die over de 1000 Euro gaan voor ruimte die zich in milimeters laat bereken, zijn heel normaal. En toch zijn deze tarieven, onder druk van nieuwe ontwikkelingen nooit naar beneden bijgesteld. De internet handwerker dreigt in ons deel van Europa langszaam uit te sterven. Gewoonweg omdat de klant steeds minder vaak het juiste budget over heeft voor zijn werkzaamheden. Fixed price projecten, niet realistische verwachtingen en overschatting van het vergelijken van appelen met peren, zet de markt fors onder druk.

Wanneer is het de juiste prijs?

Er lijken vele soorten prijzen te bestaan; een eerlijke prijs, een realistische prijs en de hoofdprijs. Maar wat is de juiste prijs? Volgend voorbeeld laat zien dat een foutieve prijsstelling en verwachting tot teleurstelling kan leiden bij klant en leverancier.

imageWij mochten voor een klant een internet toepassing bouwen van enige omvang. De toepassing was even complex als het proces waarvoor deze werd ontwikkeld. Er werd een fixed price afgesproken, waar elke partij mee tevreden was. Het werk kon beginnen en alles liep voorspoedig. Tot het moment dat de uitzonderingen invloed begonnen uit te oefenen op het oorspronkelijke projectplan. Nu heb ik genoeg ervaring om te weten dat je deze niet moet toestaan, zonder het oorspronkelijke projectplan opnieuw te ijken met de klant, maar de eerste uitzonderingen werden als service meegenomen.

Na een tijdje was het oorspronkelijk te ontwikkelen systeem uitgegroeid tot een moloch met ongelofelijk veel extra functionaliteit. Echter, het project begon zich voort te slepen, omdat er weliswaar was gesproken over dat de gebudgeteerde tijd uitgeput was, maar er geen harde afspraken werden gemaakt over hoe hier mee om te gaan. Wel was er wederzijds begrip dat er wel heel veel afwijkingen waren op het oorspronkelijke ontwerp. Om dit probleem enigszins op te vangen, gaven wij prioriteit aan opdrachten van andere klanten om het verlies in uren op te vangen. Dit ging ten koste van het aantal uren voor het eerder aangehaalde systeem. Gevolg, de projectduur wordt te lang, project moeheid en 2 partijen die snakken naar het eindresultaat. Ondertussen is de prijs nog steeds niet aangepast. Fout van de aanbieder. Maar moet de klant hier wel zo blij mee zijn?

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *