Hoe sociaal bent u zelf in uw netwerk

U hebt net een vernieuwde of zelfs nieuwe website. Alles met betrekking tot Facebook e.d. is tip top in orde. Maar toch wil het niet echt vlotten met uw populariteit in de sociale virtuele omgevingen. Wat kan hiervan nu de oorzaak zijn? Hoe sociaal bent u zelf eigenlijk?

Facebook Like Button

Kijk eens in de spiegel

Er zijn mensen en ondernemingen die ongelooflijk veel vrienden hebben op internet. Ze komen bijna om in de Facebook “likes” en u staat er een beetje schraal bij. In de praktijk zien wij heel dat klanten die een passieve houding hebben tot de sociale media, ook een slow-start hebben in het aanbevelen van hun Facebook pagina. In andere artikelen heeft u kunnen lezen dat het geen zin heeft om slechts uw familie en vrienden te motiveren uw zakelijke pagina te volgen, omdat er wel wat verband moet zijn met uw zakelijke inspanningen.

U kunt eens beginnen te kijken hoe u zelf gebruik maakt van sociale media in relatie tot het bezoeken en connecten met andere gebruikers. Hoeveel weet u van de sociale beweging van uw zakelijke relaties. Hoeveel volgt u zelf van uw zakelijke omgeving. Dat zal nogal tegenvallen.

Een volgende stap is te kijken hoe interessant het is om bijvoorbeeld uw Facebook pagina te bezoeken. Wat vindt uw bezoeker hier nou wat voor haar als onderhoudend zou gelden. Je zou op je Facebook pagina bijdragen van anderen kunnen delen, zodat deze ook voor jouw bezoekers zichtbaar worden. Dus eigenlijk fleur je je Facebook pagina op met zaken die je niet op je eigen website zet.

Kortom om succesvol sociale media in te zetten is het ook belangrijk zelf een sociale houding te ontwikkelen en zelf te connecten met andere deelnemers aan het netwerk. Hetzelfde geldt voor Twitter. Zo vaak zie je dat er zelf bijna niets wordt gevolgd. Of nog erger, de gevolgden op Twitter hebben heel vaak een karakter waar een sympathie naar uitgaat of een persoonlijke voorkeur mee wordt gepropageerd. Het heeft helemaal geen zin om op je zakelijke account de landelijke dagbladen te volgen op Twitter, of een willekeurige voetbalclub.

Sociaal netwerk is een inktvlek

Het opzetten van een netwerk op internet met sociale netwerken vereist een andere psychologische instelling als in de fysieke wereld. Het heeft niets te maken met aardig vinden. Het mag wel, maar hoeft niet. Sociaal netwerken betekent met weinig moeite een netwerk opbouwen. Dit is niets anders dan dat diegene die jou “leuk” vind, zelf ook een hele rits van “vrienden” heeft die hem/haar leuk vinden. En dat werkt als een inktvlek. Op de iPad heb je bijvoorbeeld een hele populaire app, Flipboard genaamd. Deze app toont alle activiteiten van jouw sociale netwerken in een soort social magazine.

Dit programma laat bijvoorbeeld alle content zien wat binnen jouw sociale netwerk zich afspeelt. Dit houdt dus in dat de inhoud die je plaatst op sociale netwerken door programmeurs in eigen programma’s wordt opgenomen en weergegeven. De kans dat uw content dan op een willekeurige iPad wordt getoond wordt groter als u zelf ook een social (network) bewogen bestaan leidt.

20 tips voor voor meer web aandacht

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.