Collectief zwoegen is lichter

Samen overleven is makkelijker, kracht van het collectiefOnlangs had ik een web-designer op bezoek die zich er over bezwaarde dat het op dit moment zo moeilijk is om opdrachten te krijgen. En dat het bij deze opdrachten om steeds kleinere bedragen gaat. Daarop bood ik hem aan om samen te werken om in een collectief, gezamelijk diensten en producten in de markt aan te bieden. De man was enthousiast over het idee maar ik heb vervolgens nooit weer wat van hem vernomen.

Angst voor concurrentie

De kleine ondernemer zwoegt om de order portefeuille vol te krijgen maar is ondertussen bang voor concurrentie. Dat is jammer, omdat de concurrentie het ook zwaar heeft. Hoe vaak komt het niet voor dat je veel orders kunt scoren op het moment dat je vol zit, terwijl er daarnaast periodes bestaan waar er geen droog brood te verdienen lijkt.

Het is zinvol om te overwegen je diensten en producten aantrekkelijker te maken door juist met andere ondernemers samen te werken. Dat betekent in de praktijk dat samen werken met een “concurrent” (Nederlanders spreken dan over con-collega) betekent dat je werk naar elkaar doorschuift of een gezamelijk assortiment opzet. Een klant die telkens hoort dat je het op dit moment te druk hebt zal uiteindelijke voor goed aan je deur voorbij gaan. Als je dan in staat bent om deze druk weg te nemen door orders door (vertrouwde) collega ondernemers te laten uitvoeren, zul je minder “nee” gaan verkopen.

Klanten wegsnoepen

Een belangrijke reden waarom we dit niet doen is angst. Angst dat je concurrent de klant bij je wegsnoept. Het is daarom belangrijk goede afspraken te maken. Nu moet ik zeggen dat ik zelf ooit van een koude kermis ben thuisgekomen, omdat een bevriende ondernemer er wel met mijn producten van door ging. Hij maakt daar nu mooie sier mee, maar de relatie is voorgoed verziekt. Ik denk dat deze manier van handelen schadelijk is voor beide partijen en uiteindelijk slechts op korte termijn een voordeel voor de “dief” oplevert. Samen overleven is makkelijker

Het collectief is sterker dan de enkeling

Toch ben ik ondanks deze ervaring van mening dat het werken in een collectief van ondernemers die binnen dezelfde branche werkzaam zijn, van een kleine ondernemer een “grote” ondernemer kunnen maken. De tijd is niet meer geschikt om als een enkeling te zwoegen om telkens aan het einde van de maand een minimum salaris bij elkaar geschraapt te hebben. Het is dan wel raadzaam om iets meer te doen dan elkaars foldertjes in de winkel te leggen. Er moet een vorm van collectief worden opgebouwd.

Kies zorgvuldig je medestanders

Een dergelijk collectief opbouwen heeft alleen zin als het voor alle betrokkenen meerwaarde kan opleveren. Daarom is de samenstelling van het collectief belangrijk. De diensten en producten moeten aanvullend zijn op een gezamelijk op te zetten concept. Dit kan betekenen dat diensten bij elkaar worden afgenomen tegen een aantrekkelijk tarief (om uiteindelijk orders niet bij de ECHTE concurrent te laten belanden). Maar het kan ook het opzetten zijn van een collectief assortiment, waarmee vervolgens actief promotie wordt gemaakt. Een vorm van “collective branding”.

Het is goed voor te stellen dat een schoonheidsspecialiste heel goed een collectief kan opzetten met een haarstylist, lingerieshop, nagelstudio of massagesalon. Het is zinvol een concept van samenwerking op te zetten waarbij klantprofielen worden gedefinieerd. Op deze profielen worden de aanbiedingen gebaseerd. De marketing zal ook gezamelijk ter hand moeten worden genomen. Het moet geen stille samenwerking worden, omdat de klant zich dan nooit zal identificeren met de voordelen van het collectief. Dit voordeel moet dan gevonden worden in kwaliteit, service, prijs en herkenbaarheid.

Vermijd pottekijkers

Tenslotte zou ik nog willen toevoegen dat een collectief niet te groot moet zijn, omdat afspraken dan moeilijker te maken zijn. Ook kan een te groot collectief leiden tot redundantie, waarbij er teveel van hetzelfde aanwezig is. Verder moet men voorzichtig zijn met het toelaten van “zwakke” broeders. Dat zijn diegenen die het collectief gebruiken om een zwakke positie slechts door het collectief willen versterken. Er moet ook geen ruimte zijn voor “pottekijkers”. Dat zijn diegene die aan het collectief willen deelnemen, om via een kijkje in de keuken van de concurrent, toch een hun eigen weg willen gaan.

Maak een collectief niet vrijblijvend, omdat leden anders snel zullen afhaken, omdat er toch geen voordeel zichtbaar zou zijn. Een collectief van samenwerking kan alleen succesvol zijn als deze door een ieder als een wezenlijke toevoeging op uitbouwen van de markt wordt gezien. En dat kost tijd, planning en harde arbeid. Maar samen is overleven makkelijker dan afzien in je ééntje.

Indien u meer informatie wil of hulp bij het opzetten van een collectief, neem dan gerust contact met mij op.

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *