Plan uw internet presentatie

Plan uw internet presentatieHaast is een slechte raadgever. Deze uitspraak moet ook u niet onbekend zijn. Dat is bij uw internet presentatie niet anders. Helaas is het zo dat menigeen denkt dat als men niet snel genoeg is, de boot wordt gemist. Nou, dat kan eerder omgekeerd het geval zijn. U heeft een mooie website en ook uw sociale media heeft u een herkenbare plek gegeven. Maar nu moet er toch snel wat gebeuren, om snel meer “likes” te krijgen. Bekijk het eens als volgt. Als kinderen kinderpostzegels verkopen, dan wordt het meeste succes geboekt bij familie en vrienden. Dit kringetje zorgt gegarandeerd voor omzet, maar is ook te overzien. Dat houdt zoveel in het aanspreken van een kring die al bekend met u is. Dit is nou precies wat u in uw internet presentatie moet gaan vermijden.

Tussen de schuifdeuren of volle zalen

U wilt volle zalen trekken met uw internet presentatie. Dus moet u dit gaan plannen. Het heeft weinig zin om te snel allerlei acties te starten, waarbij u telkens dezelfde groep met vrienden aanspreekt. U moet er voor gaan zorgen dat uw vrienden voor u aan het werk gaan. En uzelf moet aan het werk voor het uitbouwen van uw netwerk. Het is belangrijk te gaan denken in termen als “bereik”. Wat is het bereik van uw actie? Stel u heeft 100 Facebook vrienden. De kans is groot dat van deze 100 er een redelijk aantal zullen zijn, die ook een deel van uw vrienden als vriend heeft. Daarmee neemt het bereik dus weer af. Het is belangrijk vrienden te hebben die zelf ook heel veel vrienden hebben. Dus die ene schoolvriend die ooit eens is verhuist naar een ander deel van het land heeft mogelijk heel veel vrienden die u niet heeft. En zij hebben zeker weer vrienden die u zelfs niet eens kent. Misschien tijd voor hernieuwde kennismakingen.

Relevante Facebook groepen

Stimuleer dat u in netwerken terecht komt, die uw bereik wezenlijk kunnen vergroten. Wees daar zelf heel actief in. Wordt lid van relevante Facebook groepen die aansluiten bij uw zakelijke interesse.

Facebook advertenties

Het plaatsen van Facebook advertenties is niet gratis. Het voordeel van deze advertenties is wel dat u ze kunt richten op een publiek dat aansluit bij uw doelgroep. Dit is een taktiek die zeker rendement zal opleveren en u wordt afgerekend per 1000 kliks. Tevens kunt u werken met een maand budget of vast bedrag. Maar let wel op, als u deze kosten maakt, moet u wel voor uzelf een rendementseis stellen. Dus doe dit op het moment dat u echt iets interessants kunt aanbieden wat naar meer omzet zou kunnen leiden.

Promoot uw vrienden

Als u het leuk vind dat u “geliked” wordt, dan vinden uw vrienden dat ook leuk. Maar u kunt nog een stapje verder gaan. U gaat selectief anderen “liken” die ook in het zakelijke segment werkzaam zijn. U vertelt daarbij ook dat u hem of haar geliked heeft en dat u het leuk zou vinden om een like-je terug te krijgen. Meestal is dat geen enkel probleem.  Ook kunt op de pagina van de ander een interesse vraag stellen, waardoor er een wederzijdse erkentelijkheid kan worden opgebouwd. `

Like Dislike, Plan uw internet presentatie

Kadootjes weggeven

Het is leuk dat u kadootjes weggeeft als onderdeel van een Facebook actie. Doe dit alleen maar als u een inschatting heeft gemaakt van het gewenste bereik. Dus ga geen “weggeef” actie opzetten als u net bent begonnen met sociale media. De kans dat u het dan gaat “weggeven” aan een familielid is groot. En deze kent u al, dus dat schiet niet echt op. Vergroot de kans dat een “vreemde” het kan winnen. Deze zal dit graag aan anderen willen vertellen. En probeer van deze winst ook wat publiciteit op uw website en sociale media te plaatsen, liefst met fotootje.

Schat uw internet presentatie goed in

Niets is zo onberekenbaar als de internet bezoeker, maar toch moet u bereid zijn om inschattingen te maken van uw verwachtingen. Dit kunnen Facebook “likes” zijn (bv. 250 likes na 6 maanden) of het aantal unieke bezoekers op uw website (bv. 500 per maand), of het aantal pageviews (bv. 100.000 na 1 jaar). Als dan blijkt dat het veel minder gaat dan verwacht, past u de strategie aan. Als het veel beter gaat dan verwacht, past u ook de strategie ook aan. U ziet, u moet altijd streven naar beter en meer. Maar een strategie moet u niet elke week aanpassen. Geef de statistieken wel een kans. Dus u kijkt bijvoorbeeld elke maand hoe de vlag er voor staat en past hier uw publicaties op aan. Na 3 maanden kijkt u of er misschien een aanpassing gewenst is. Calculator, Plan uw internet presentatieMaar verander niet rigoreus alles. Ga ook niet over tot een impulsieve actie die weliswaar naar een kortstondig succes kan leiden, maar over langere termijn schadelijk kan zijn. Een voorbeeld hiervan is een email actie, waar u ongevraagd emails stuurt naar een ieder waarvan u een email adres heeft. U ziet een impuls in uw bezoek, maar verliest vervolgens een aantal nieuwsbrief aanmeldingen of Facebook vrienden, omdat uw email eerder irritant dan verleidend was. Ga hier zorgvuldig mee om. U wilt blijvende bezoekers, geen ééndagsvliegen.

Bij dit alles is het essentieel dat u niet alleen kijkt naar het aantal bezoekers of bekeken pagina’s, maar vooral de details. Welk artikel wordt goed gelezen en wat valt niet zo in de smaak? En hoe verhoudt zich dat tot uw eigen verwachting. U moet leren van uw verlies en zich mee laten voeren op de golven van uw succes. Geef het volk brood en spelen. ’t Is dat u het weet.

Links

De stempels uit het plaatje zijn hier verkrijgbaar: www.cadeau.nl

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *