Sociale netwerken intregratie is noodzaak

Sociale netwerken zijn niet meer weg te denken van het internet. Er bestaan er vele, waarvan Facebook, Twitter, Google+ en het Nederlandse Hyves het meest tot de verbeelding spreken. Dit zijn krachtige middelen om ook in te zetten in uw internet strategie. Waarschijnlijk heeft u al een Facebook pagina en twittert u meer of minder frequent. Echter is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om zich middels sociale netwerken te presenteren. Er bestaat nog steeds veel schroom om zich bloot te geven op internet aan het publiek. Gelukkig heeft u dit in grote mate zelf in de hand, wat u aan de wereld kwijt wil.

Doelgroep

Het eerste wat belangrijk is, te weten wat uw doelgroep is. Als u sociale netwerken zakelijk gaat inzetten is het van belang dat u ook zakelijk communiceert. Zie het als een informeel circuit om bezoekers te interesseren voor uw producten en diensten. Het beste is dan ook om het een beetje sociaal te houden en niet in elke uiting een ordinaire vorm van advertentie spuit. Dit zal u niet veel volgers opleveren. Ook is het niet verstandig om bijvoorbeeld in het geval van Facebook de “wall” (prikbord) vol te laten schrijven door vrienden en bezoekers van uw pagina. Dit kan nogal eens het geval zijn wanneer u hen die u volgen deze gelegenheid open laat. Voordat u het weet, staat uw pagina vol met allerlei steunbetuigingen van uw vrienden en familie, maar ook van volgers die menen uw pagina te moeten gebruiken voor hun advertentie doeleinden. Dus het blijft altijd zaak om dit in de hand te houden.

Kwaliteit

Probeer vooral in uw sociale netwerk strategie te letten op kwaliteit. Laat zo min mogelijk aan het toeval over. Als u op uw site weer een nieuw artikel (post) heeft geplaatst, laat dit dan via Twitter automatisch weten. Maar ook in deze overdaad schaadt. Als u veel artikelen plaatst, dan zullen uw volgers dit even zovele malen in hun tweets zien. Omdat het steeds meer voorkomt dat de tweets en Facebook aanvullingen via toepassingen worden gelezen, kan het zijn dat men uw bijdragen als hinderlijk begint te ervaren, omdat het gewoonweg teveel zijn. Daarom is niet alleen de kwaliteit van de berichtgeving belangrijk, maar ook de dosering er van.

Volgen en volgers

Het succes van sociale netwerken bestaat uit het opbouwen van een kring van volgers. Zoals u wilt dat mensen u volgen, vinden anderen het ook leuk om gevolgd te worden. Dit netwerk zorgt er vervolgens voor dat ook de volgers van uw volgers veelal zien wat u te melden heeft. Sociaal netwerken maakt het mogelijk om razendsnel enthousiasme met elkaar te delen. Dus als u iets interessants heeft, kan het goed zijn dat u reacties krijgt uit onverwachte hoek. Het is essentieel dat u een kwalitatieve kring opbouwt van volgers. Dit kunt stimuleren door zelf ook mensen of instellingen te gaan volgen die interessant zijn voor uw volgers. Maar ook hier is doseren belangrijk. Probeer te vermijden dat u een kring opbouwt met mensen en instellingen die de aandacht afleiden van uw informatie.

Facebook

Het belangrijkste sociale netwerk is Facebook. De potentiele reikwijdte is enorm. Een attractieve Facebook pagina is daarom belangrijk. Binnen gestructureerde grenzen is het mogelijk om uw Facebook pagina een eigen smoel te geven. Middels een cover (afbeelding boven aan de pagina), logo kunt u onmiddelijk de bezoeker een gelijke indruk geven als deze vindt op uw website. Daarnaast is het mogelijk om uw zakelijke pagina te voorzien van een eigen URL (www.facebook.com/dit.is.mijn.bedrijf). Vergeet dit ook niet in te richten. Indien u gebruik maakt van de gangbare CMS systemen, zoals Joomla of WordPress, bestaan er talloze zogenaamde plugins, om de communicatie met Facebook of Twitter te automatiseren.

Bezoeker interactie

Middels Facebook kunt acties opzetten die de bezoeker actief betrekken. Om het aantal volgers te stimuleren, kunt een actie op touw zetten, waar u een beloning verbindt als u een bepaald aantal volgers hebt bereikt. Het is daarbij evenwel uitgesloten dat u een kwalitatieve volgerskring opbouwt, omdat velen voor de prijs gaan en niet zozeer voor uw producten. Deze actie periode kunt wel gebruiken om bijvoorbeeld een aantal producten extra onder de aandacht te brengen, waar de bezoeker wederom beloont wordt als deze een bestelling plaatst. Ook hier geldt dat uw producten zich hiervoor wel moeten lenen.

Ook kunt denken aan “exclusives”. Dus, interessante content die op Facebook uitgebreider wordt belicht dan op uw website.

Youtube als sociaal netwerk

Internet is een visueel medium. Het heeft haast onbeperkte mogelijkheden om middels beeld en geluid de bezoeker te binden. Een medium wat prima inzetbaar is voor marketing, is Youtube of Vimeo. Hoewel beide netwerken het niet toestaan om voor commerciele doeleinden ingezet te worden bestaat er wel degelijk ruimte, om het voor uw zaak in te zetten. Het enige wat niet is toegestaan is dat u uw producten aanbiedt als een advertentie. Maar als u bijvoorbeeld een kleine demonstratie van een product onder de aandacht wil brengen, zal dit bijna nooit tot problemen leiden. Het beste is om Youtube gewoonweg wat rond te struinen en te zoeken naar b.v. gitaar demo’s. U zult al snel vele voorbeelden zien van gitaar shops die een product demonstreren via hun eigen “mijn bedrijf gitaar demo programma”. Er worden geen prijzen genoemd, geen aanbeveling gedaan om slechts bij hen te kopen, maar de naam is wel gedropt. Youtube is ideaal om uw expertise te benadrukken. Dit zal natuurlijk alleen het geval zijn, als u interessante content heeft die ook een mate van beeldkwaliteit heeft. Video vereist wel wat meer voorbereiding om tot een goed resultaat te komen.

Aan de slag

Naast het opzetten en onderhouden van een website, bieden sociale netwerken een legio aan mogelijkheden voor uw zaak. Het zou werkelijk jammer zijn, indien u deze gratis mogelijkheden onbenut zou laten. In vervolg artikelen zal ik ingaan op diverse aspecten van succesvol sociaal netwerken. Maar daarop hoeft u niet te wachten om alvast aan de slag te gaan.

 

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *