Succesvol presenteren op internet

De meeste klanten die bij ons aankloppen hebben al een website, sommigen hebben zelfs een blog. De reden dat ze toch zich toch bij ons melden heeft veelal te maken met teleurstelling. De site heeft weinig bezoekers, genereert geen nieuwe klanditie en er zijn nagenoeg geen reacties op de blog artikelen. Meestal heeft dit te maken met het feit dat er met veel enthousiasme wordt aangevangen, een hoog verwachtingspatroon is en het in de praktijk vaak doodloopt. Het is niet aangenaam wanneer je veel tijd in iets steekt wat te weinig onder de aandacht van het juiste publiek komt.succesvol presenteren op internet

Website

Laten we beginnen bij de website. Niet zelden krijgen we te maken met websites die een aantal jaren geleden zijn gestart. Vanwege een gering budget is dit niet zelden zelf ter hand genomen. Via internet vele beschikbare artikelen gelezen over hoe je een website opzet, waarna men gewoon zelf aan de slag is gegaan.

Na een tijdje wordt er dan meer gezwoegd om alles goed in beeld te krijgen dan zich te verdiepen in de content die de lezer enthousiast moet maken. Het is bijna shockerend hoe vaak wij meemaken hoe weinig men na heeft gedacht over het doel wat men voor ogen heeft. Het gaat vaak om zeer gedreven ondernemers die buitengewoon zijn in hun vak, maar de eigen presentatie op het web zwaar onderschatten.

Om niet geheel blanco te starten wordt er gegoogled naar websites van bedrijven die in dezelfde bijdrijfstak zitten. Dan wordt er meestal begonnen om de structuur bijna klakkeloos te kopiëren van de concurrent. Dit is ook de reden dat er zoveel eenheidsworst te vinden is op internet. Hiermee wordt in ieder geval al een belangrijk voordeel om zeep geholpen, namelijk dat je je onderscheid van je concurrent. Dan volgt het volgende probleem. Wat zet ik op de site. Dan blijkt dat schrijven veel moeilijker is dan gedacht en vervalt men vaak in standaard teksten of nog erger, teksten die de lezer eerder op een dwaalspoor brengen dan bij jou aan de deurbel.

Dan is eindelijk het moment daar dat de site live is en er gehoopt wordt op gigantische bezoekersaantallen. Alle begin is moeilijk, maar na een paar maanden wordt men toch wat ongeduldig, want de teller tikt niet erg hard. Het contactformulier wacht nog steeds op het eerste gebruik en in de praktijk heeft nog niemand je aangesproken op de inhoud van de website, laat staan dat je een nieuwe klant hebt gekregen, omdat deze je heeft gevonden via het web. Langszaam aan begint het moment te komen dat je de uitdaging met alle mogelijkheden die het internet biedt begint te verliezen. Wat er overblijft is teleurstelling.social-networking-logos

Sociale netwerken

We krijgen ook klanten die niet aktief zijn op sociale netwerken als Facebook, Twitter of Hyves. Meestal wordt als reden aangegeven dat men eigenlijk niet geloofd dat dit zoveel toevoegd, omdat er zoveel onzin via sociaal netwerk verkeer wordt verspreidt. Zij die wel al gebruik maken van sociale netwerken denken te vaak dat het op Facebook zijn al voldoende is, maar er eigenlijk geen raad mee weten hoe dit succesvol te maken.

Wat er overblijft zijn niet zelden lege Facebook pagina’s, waar het bedrijfslogo in grote eenzaamheid wacht op ondersteuning. Het onderhouden van een Facebook pagina is vanwege de dynamiek van dit sociale netwerk verdient gelijke aandacht als het onderhouden van een website. Het wordt enorm onderschat hoeveel bezoekers naar je website kunnen worden gelokt, middels Facebook. Tweets die middels Twitter worden verzonden worden door Google en andere zoekmachines geïndexeerd en leiden ook regelmatig tot bezoek aan je website.

i-love-bloggen

Blog

We hebben ook klanten die al fanatiek aan het bloggen zijn geslagen. Helaas wordt dan te vaak bij het bloggen vergeten dat je middels het schrijven van goede berichten (posts), je doelgroep kan triggeren om je autoriteit in je vakgebied te tonen. Niet zelden zijn berichten ordinaire advertenties voor eigen produkten. Dit kan heel snel averechts werken. Mensen lezen veel en zijn er soms moe van, dus is het belangrijk dat je de aandacht er bij weet te houden. Daarom is het belangrijk dat het bericht de lezer beloont in de moeite die ze neemt om jou bericht uit te lezen. Indien de laatste zin niet aan u ontgaan is, dan zijn wij in deze opzet dus geslaagd. Meestal zijn de berichten of veel te kort en hebben dus geen toegevoegde waarde of ze zijn veel te lang.

Statisch

Meestal kan men zeer enthousiast vertellen over het eigen bedrijf en de diensten of produkten die men levert. Niet zelden weet men ook te vertellen waarin men zich onderscheidt van de concurrentie. Helaas is de presentatie op het web allesbehalve een weerspiegeling van dit enthousiasme. Statische informatie ondersteunt door matige of zelfs geen beeldmateriaal. De vraag die de meeste vraagtekens oplevert bij onze klanten is: “Wie is de doelgroep voor je webite, en wat wil je er mee bereiken?”. Vaak wordt het veiligste antwoord gegeven, dat de site bedoeld is voor de klant en voor hen die geïnteresseerd zijn in onze produkten. Echter is de conclusie zeer snel getrokken, voor beide doelgroepen heeft de site geen enkele toegevoegde waarde.

Pen en papier, de beste tools

Van wanhoop naar hoop

De presentatie op het (volle) web kan alleen dan succesvol zijn, wanneer je een goed plan opzet met realistische verwachtingen. Het begint niet achter het toetsenbord, maar met een stuk papier en een potlood. Wat volgt is eerst een gezonde brainstorm over de volgende zaken:

wie bent u?

Beschrijf voor uzelf wie u bent (je bedrijf dus) en doe dit vooral met de gedachte hoe u wilt dat de klant dit aan een ander zou uitleggen. De klant bepaald uiteindelijk wie u voor haar bent, u probeert dit zoveel mogelijk naar uw zin te beïnvloeden.

wat heeft u te bieden?

Definieer puntsgewijs hoe u dienstenpakket er uitziet. Daarbij moet u het vooral overzichtelijk houden en nooit verzanden in het beschrijven wat u “allemaal” doet. Kwantiteit zit hier kwaliteit altijd in de weg.

Maak van dit pakket mooie korte omschrijvingen en beschrijf de details op zo’n manier dat de klant snel kan onderkennen of het iets voor haar kan betekenen. De klant bepaald de behoefte, u bepaald de oplossing. Maar de klant heeft altijd het laatste oordeel of zij haar geld bij u investeert.

hoe gaat u het verkopen?

Dit is voor de niet commerciëlen onder ons de moelijkste. Niet zelden proberen we de ander met veel te veel informatie te overtuigen. Dit, omdat we teveel ons best willen doen de klant te overtuigen. Dit is in ieder geval op internet fataal. Lange betogen schrikken de bezoeker af.

Behalve vast te stellen hoe we het gaan verkopen, moet er ook een strategie worden ontwikkelt waar we het gaan verkopen (op internet). Wij bouwen samen met de klant altijd een strategie op basis van website met blog en aktief sociaal netwerken.

wat moet het ons opleveren?

Geen plan zonder resultaat. U wilt er immers beter van worden. Daarom is het belangrijk een aantal doelstellingen te definiëren met betrekking tot de verwachting. Deze zijn gebaseerd zijn op omzetgroei, markt (meer klanten of grotere geografische spreiding) en internet prestaties (hits, pageviews en doelgroep statistiek). Bij dit alles, blijf realistisch. Het zal z’n tijd nodig hebben om zich perfect af te stemmen op de doelgroep.

action-plan

wat hebben wij er voor over?

Druk, druk, druk. Dat horen wij vaak. Maar als u middels het internet uw bedrijf aan de man wil brengen dan zult de handen uit de mouwen moeten steken. Wij vinden het vreemd dat een bedrijf haar verkopers niet aanspoort om artikelen te schrijven voor haar website. Als een verkoper de klant kan overtuigen, waarom dan niet een bijdrage leveren aan de website. Het is eenvoudig om de content door uw personeel te laten schrijven en deze vervolgens door een medewerker of bureau te laten redigeren op spelling, grammatica en zinsopbouw. We hebben het zelfs meegemaakt dat een klant tegen ons zei dat ze geen tijd hadden om hun website (laat staan blog) veelvuldig bij te werken, omdat iedereen daarvoor te druk was. U moet het presenteren van uw bedrijf van dezelfde waarde voorzien in uw bedrijfsplan, als de noodzaak verkopers op pad te sturen. Alle moeite kost namelijk geld, dus mag u er ook wat voor terug verwachten. Maak er geen half werk van.

Niet te klein

Een goede internet presentatie hoeft niet altijd met een flink budget gepaard te gaan. Hier geldt dat het afhankelijk is van uw behoefte, maar nog meer van waar u wil afwijken van beschikbare standaarden. Daar staat wel tegenover dat u wel moet uitgaan van een realistisch budget.

Wij vinden het zonde om een groot deel van het budget te reserveren voor design als dit ten koste zou gaan van de inhoud. Facebook laat eigenlijk goed zien dat met een uniforme struktuur en beperkte presentatie mogelijkheden het veel meer op de inhoud aankomt. Elke investering voor een presentatie op het internet, wat niet voldoet aan de verwachtingen is te duur. Ga de uitdaging met uwzelf aan en durf te ondernemen, ook op internet.

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *