Tips voor betere blog artikelen

In dit artikel wil ik graag een paar tips geven voor het schrijven van betere blog artikelen. Daarbij wil ik mij vooral richten op een aantal structuur regels die de artikelen naar buiten toe een aantrekkelijker karakter geven.

Betere blog artikelenDe ingrediënten van een blog artikel

Een blog artikel is met de mogelijkheden van moderne web templates (thema’s) een visuele aangelegenheid, waarbij de volgende elementen tot beschikking staan:

[list type=”arrow”]

  • slug (de URL van het artikel)
  • titel
  • samenvatting (erg belangrijk)
  • korte inleiding
  • hoofdstuk headers
  • paragrafen
  • afbeeldingen en/of video

[/list]

Als u een artikel schrijft neem dan een punten systeem in uw hoofd. Vanaf het moment dat uw lezer het artikel onder ogen heeft, dan heeft u prijs, want dan is de link tussen uw artikel en de lezer al tot stand gebracht. Echter heeft u een groot publiek in gedachten en deze moeten hoe dan ook ooit tot de door u geschreven inhoud komen. U moet niet bewust schrijven met een zoekmachine (Google) als belangrijkste prioriteit, maar onderbewust dit niet helemaal loslaten.

Onderbewust puntensysteem

Google waardeert een artikel op basis van inhoud en structuur. Daarom is het belangrijk tijdens het schrijven hier enigszins rekening mee te houden. Google houdt van een goede titel, gebruik van heldere koppen (H1, H2, H3…) en inhoud (paragrafen) die aansluiten op de titels en de koppen. Verder is het erg belangrijk om bij de afbeelding de alt-tekst en titel te vullen met een heldere tekst. Deze alternatieve tekst voor een afbeelding wordt getoond als de afbeelding niet kan worden afgebeeld en helpt ook aan zichtbehinderden om deze door een computer te laten voorlezen. De titel wordt zichtbaar als u met de muis over de afbeelding beweegt.

Slug

De slug is de term voor de URL van het artikel. Bijna alle CMS systemen hebben een functie wat de URL naar het artikel beter leesbaar kan maken. Hieronder ziet u een voorbeeld:

leesbare URL of slug

Zorg er voor dat deze slug past bij de inhoud zonder de lengte ervan te overdrijven. Ten eerste is het belangrijk dat de slug uniek is binnen uw artikelen archief. Daarnaast moet u ook hier zoveel mogelijk de bijwoorden uit de slug schrappen. Het is mooi als er een trefwoord in de slug is opgenomen.

Titel

Nu geef  ik zelf bij het schrijven van een artikel aan de titel de meeste punten (belangrijk). Een slechte titel kan een artikel moelijk vindbaar maken. Let wel, we gaan uit van de situatie dat uw lezer uw site nog niet heeft gevonden. Eénmaal op uw site, kunt u heel creatief de lezer langer aan u binden.

Kenmerken van een slechte titel

[list type=”arrow”]

  • te lang
  • veel bijwoorden (een, de, dergelijke, menig, veel e.d.)
  • leestekens (vermijd deze in de titel)
  • nietszeggend
  • metaforisch (een titel mag NOOIT een metafoor zijn!)
  • spellingsfouten (of een verkeerd gespelde merknaam: Ferari ipv Ferrari)

[/list]

Kenmerken van een goede titel

[list type=”arrow”]

  • kort en helder (probeer een titel in maximaal 5 woorden te schrijven, gebruik  een site als www.telegraaf.nl of www.ad.nlom te kijken hoe kranten dit doen)
  • geen leestekens
  • zo min mogelijk bijwoorden
  • moet nieuwsgierig maken (het is de belangrijkste “klik-mij” trigger voor uw artikel)
  • dekt de lading van de inhoud, zonder het geheel te verklappen
  • is positief en uitdagend (“Stijlvol en mooi met grijs haar”)
  • juiste spelling

[/list]

Inleiding van het artikel

Begin een artikel met een korte inleiding. Deze inleiding is bedoeld om de lezer te belonen voor het klikken en de context van het artikel neer te zetten. In de inleiding bindt u de lezer door het vergroten van de herkenning van uw inhoud. U legt hier de link tussen uw betoog en de belevingswereld van de lezer. En niet beginnen met een opgeheven vingertje! De lezer moet uw fan worden, dus ga hier zorgvuldig mee om.

Koppen van de hoofdstukken

De koppen van uw hoofdstukken zijn heel belangrijk in het puntensysteem. We hebben het nu over de HTML H1, H2, H3 kopjes in uw artikel. Hier worden heel vaak in artikelen “punten” eenvoudig weggeven. Binnen zoek machine optimalisatie (SEO) zijn met goede koppen “bonuspunten” te verkrijgen. Daarom is het zinvol om in koppen ook trefwoorden op te nemen, die een bezoeker in Google zou intikken om inhoud te vinden gelijk de strekking van uw artikel. Dus vergeet niet om koppen op te nemen en ze vervolgens ook zinvol te maken.

Afbeeldingen

Mooie en duidelijke plaatjes kunnen een artikel helpen om de inhoud meer tot leven te brengen. In mijn artikel een plaatje kost meer dan 1000 woorden kunt u lezen hoe aan goed beeldmateriaal kunt komen, maar nu richten we ons even op de afwerking van een afbeelding. Erg belangrijk is het om alle afbeeldingen van een goede ALT tekst te voorzien. Deze tekst wordt door Google ook geindexeerd en hieronder ziet u hoe deze in een zoek actie op de trefwoorden “triodedick mono bill” in Google kunnen worden weergegeven. Het zou dus mooi zijn als de afbeeldingen uit uw artikel dan worden getoond.

image

Vaak worden binnen templates afbeeldingen, na het klikken op een afbeelding een zogenaamde lightbox getoond. Dit moet u echter niet gaan overdrijven, door op elke afbeelding een lightbox effect toe te staan. Dit kunt u eenvoudig vermijden door de afbeelding niet naar het origineel te laten linken. Een lightbox is mooi, maar heeft geen zin als het niet iets toevoegd aan de inhoud. Een kleine afbeelding die in een lightbox nog altijd klein is, heeft geen zin en doet amateuristisch aan.

Paragrafen

De paragrafen bevatten natuurlijk het belangrijkste van wat u te vertellen heeft. Maak deze paragrafen niet te lang. Een ellenlange tekst schrikt af. Als uw publiek niet gewend is om lange teksten te verorberen, zullen ze dit op uw website ook niet doen. Daarom is het belangrijk dat u uw stuk opdeelt in korte behapbare stukjes. En deze keurig af en toe lucht geeft middels een lege regel.  Dit maakt het ook prettiger leesbaar. Strooi niet om de haverklap met de ENTER toets. Paragrafen met veel lege ruimtes, geven een rommelige indruk. Wissel de paragrafen af en toe af met een leuke afbeelding. Let wel, een afbeelding moet aanvullend zijn, niet verstorend.

Pagina’sPagineren

De meeste thema’s ondersteunen het pagineren van tekst. Dit maakt het mogelijk om uw tekst op te delen in verschillende pagina’s. Het voordeel hiervan is dat het leidt naar meer pagina clicks, maar het kan ook lezers doen afhaken. Het is goed om in uw statistieken te kijken naar gepagineerde artikelen, hoe de lezers door alle pagina’s klikken. Maak uw artikelen als het even kan niet langer dan 5 pagina’s, zonder dat uw pagina’s zelf te kort zijn. Een pagina met minimaal 300 woorden is oké. Maak ze niet korter.

Samenvattingen

Maak van uw artikel een korte samenvatting van niet meer dan 140 tekens.  Neem hier op z’n minst een sleutelwoord op en een “catch phrase”, een klik trigger. Deze samenvattingen staan vaak op het blog overzicht van uw website. Tevens worden samenvattingen gebruikt voor het tonen van een zoekgegeven in Google.

image

Zinnen en woorden

Het behoeft geen betoog dat u vrij bent om te schrijven wat u wilt. Maar uw publiek moet het wel aantrekkelijk vinden om het te lezen. Maak daarom de zinnen niet te lang. Kortere zinnen zijn prettiger om te lezen. Dus deel lange zinnen op in kortere leesbare zinnetjes. Wees niet te scheutig met bijwoorden. Lees een zinnetje nogmaals na en kijk dan waar woorden geschrapt kunnen worden. “Het is erg belangrijk” is namelijk hetzelfde als “Het is belangrijk”.

Zorg er wel voor dat belangrijke termen goed zijn gespeld, dit geldt zeker voor merknamen. Gebruik alleen metaforen als deze ook echt door uw publiek te begrijpen zijn. Als u voor een breed publiek schrijft, probeer dan schuttingwoorden en plattitudes te voorkomen. Als dit uw inhoud gaat overheersen zal het publiek zich minder met u gaan identificeren, waardoor uw artikel waarschijnlijk zal worden weggeklikt.

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.