Websites in de uitverkoop

Er bestaan vele discussies over de prijs van een website. Velen zijn er van overtuigd dat een website al snel te duur is. Dat is een website per definitie ook, als deze geen toegevoegde waarde levert. Het is te vergelijken met een mooie auto die bij uw garage past. Als het doel van een website is, dat deze er slechts voor voor hoef te zorgen dat u op internet staat, dan zou ik er ook niet teveel aan besteden. Sterker nog, ik zou me er zelfs niet druk om maken hoe deze op uw publiek over komt. Maar ik ben er van overtuigd dat u meer verwacht van uw website. Man met schrijfblok

Wat mag u verwachten van uw website

Voordat ik op deze vraag in ga, wil ik dat u eerst even bij uzelf afvraagt wat u eigenlijk er van had verwacht voordat u er aan bent begonnen. Als u zich dat niet heeft afgevraagd, dan heeft uw webdesigner u vast wel geholpen deze vraag te beantwoorden. Daarom heeft u nu waarschijnlijk ook zo’n mooie website. Maar komt uw boodschap eigenlijk wel over bij uw publiek? Levert het u wel wat op, om het maar even op z’n Nederlands te vragen. Of bestaat het gevoel dat het u vooral nogal wat gekost heeft. De laatste gedachte komt mogelijk snel bij u op, maar is dit ook realistisch?

Wat u mag verwachten van uw website hangt in hoge mate af van wat u er mee wil bereiken. Dat klinkt heel logisch. Maar een website is geen verzekering die u afsluit. Net als bij een goedkope verzekering is het wel belangrijk dat u wel vaststelt dat er ook wordt uitbetaald. En om deze metafoor naar het internet te vertalen, zien we dat het niet zelden droevig is gesteld met de kwaliteiten van hen die zich “webdesigner” noemen.

Van een webdesigner mag u verwachten dat deze voor een website ontwerpt. Maar wat doet hij nog meer om uw succes te garanderen, nadat de factuur op uw deurmat ligt? Meestal is dan de opdracht klaar. Dat lijkt een beetje op de garage waar u een auto koopt en bij de eerste aanspraak merkt dat de garantie is verlopen.

Als u een mooi schilderij koopt is het eenvoudiger. U hangt het aan de muur en kunt er in de statische vorm onbegrenst van genieten. Maar een website koopt u niet voor uzelf maar voor uw publiek. U bent een soort Joop van de Ende geworden. U moet bepalen wat uw publiek leuk vind en gelijktijdig er voor zorgen dat u boven uw concurrent wordt geprevaleerd. Dat is geen eenvoudige opgave. Zeker niet voor hen die zich vooral bezig houden met mooie websites, zonder al te veel te bekommeren over uw bezoekers. Teleurstelling ligt op de loer. Een paar tips kunnen u misschien helpen.

Kratje bier model

U heeft een kennis die uw site wel wil bouwen. Hij is immers handig met een computer. En het mooiste is dat hij het ook nog voor een habbekrats doet, want voor hem is maar hobby. Nou, succes er mee, want dit is het model met absoluut de minste kosten, maar ook de grootste kans op gering effect. Het kost niks, maar het wordt ook niks. Het is immers moeilijk klagen als het iemand het voor bijna nop doet. Bespaar uw vrienden deze ellende. Maar goedkoop is het wel.Kratje bier

Laagste prijs model

Er zijn veel bedrijfjes die u een website aanbieden voor een prijs waar zelfs u niet van wakker hoeft te liggen. Er worden maar liefst 4 pagina’s aangeboden in precies de kleuren die u wenst. Niet zelden ligt de pagina prijs dan op 100 Euro of meer. Dit is volstrekt onacceptabel. Laat u niet afschepen met een vast aantal pagina’s. De leverancier wil mogelijk snel aan u verdienen en de kwaliteit is vaak onder de maat. Wat blijft is een statische website, waar u al snel weinig plezier aan zult beleven.

Tierelantijntjes model

Wanneer u een website in het vooruitzicht wordt gesteld waar de aanbieder uw helemaal suf praat met technische termen waar u nog van hebt gehoord (Ajax, jQuery, JavaScript…) wees dan op uw hoede. De kans bestaat dat uw website een hoog kerstboom gehalte zal hebben met veel tierelantijntjes, waar vooral de ontwerper laaiend enthousiast over zal zijn. De techniek die wordt gebruikt moet u echt een zorg zijn. De juiste techniek behoort tot het standaard pakket, zonder dat het u hoofdpijn moet bezorgen. Maar u wilt een website, geen kerstboom.

Zelf doen model

Dit is het goedkoopste. Of toch niet? Het bouwen van een website kost veel tijd. Als u niet van puzzelen houdt kan dit zeer onderhoudend zijn. Maar is het eindresultaat dan ook dat wat u nodig heeft? Het loont zich de moeite om een tijdje na het live gaan eens te “googlen” op trefwoorden waar u denkt uw site te kunnen vinden. Als u dan regelmatig op de eerste pagina staat dan heeft u het goed gedaan. Maar laten de statistieken u ook zien dat de inhoud goed bezocht en gelezen wordt? Als dat zo is, dan schuilt er een echte expert in u.

Het juiste model

Dat bestaat niet. Dit model zou in haar ideaalste vorm vrij snel datgene kunnen leveren wat binnen de verwachting ligt. Dat gaat niet, omdat uw publiek bepaald wat de kwaliteit is van uw boodschap. Het eerste wat belangrijk is dat het geleverde u aanspreekt en de prijs past bij uw budget. Daarnaast moet er een redelijk overtuigende redenatie mogelijk zijn waarom de nieuwe website succesvol kan worden. Bij het aanschaffen van een website blijft het belangrijkste dat het kan voldoen aan uw doelstelling. Een mooi ontwerp is relatief als de inhoud kant nog wal raakt. Veel geld uitgeven aan iets waar u uw openingstijden en adres op spectaculaire wijze kunt tonen is niet zinvol.

Wat mag het kosten

Dat ligt aan uw behoefte. Een redelijke website kan al geleverd worden voor zo’n 1000 Euro. Dit komt neer op zo’n 25 uur werk á 40 Euro. Deze opmerking zal zeker leiden tot veel reacties, omdat menigeen zal menen dat een website ontwikkelaar ook voor 30 Euro te krijgen is. Dat zal best, maar ik zou liever gaan voor iemand die iets meer kan dan een website in elkaar zetten. Overtuig u er van dat diegene die u de opdracht toevertrouwt over voldoende kwaliteiten beschikt.

Op dit moment staan de tarieven voor internet experts flink onder druk. Uw boodschap moet echter zijn dat uw internet optreden u iets oplevert. Dat kan bijna nooit middels een simpel “doosje uit de muur” worden geleverd. Succesvol zijn op internet is een proces van de lange adem. U moet uw verwachtingen over een langere termijn toetsen. Uw inhoud moet regelmatig worden bijgewerkt. Uw bezoekers moeten regelmatig willen terugkeren naar uw site of Facebook pagina.

Realistisch blijven

Er bevinden zich vele kneuzen tussen de website ontwikkelaars. Dat is heel sneu voor de ware professionals. Het gebruik van internet in het bedrijfsleven groeit sterk, maar wordt de kwaliteit ook beter? Ik ben van mening dat elke kwaliteit z’n prijs kent. Met een succesvol internet optreden bent u in staat om dit medium optimaal in te zetten voor een beter bedrijfsresultaat. Daar zal een middelmatige website zeker slechtere perspectieven bieden. Goedkoop is dan gewoon duurkoop. U verdient beter.

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is sinds 1985 werkzaam in de automatisering. In 2007 heeft hij Enovision GmbH opgestart, welke is gespecialiseerd in internet toepassingen, presentatie en coaching. Voor Websprinter is hij werkzaam als internet coach voor het MKB.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *